torsdag, mars 16, 2006

Trafikfara

Jag har haft körkort i snart ett år. Ingen kan påstå att jag är en felfri chaufför, men en sak lovar jag: att aldrig köra i 75 på en väg med 80-begränsning.

Det är inte fartmarodörerna som är de irriterande inslagen på landsvägen. Fartdåren får ju sitt straff i och med böter eller rullstolstillvaro. Det jag hatar är bilister som har mage att köra fem kilometer för långsamt. Sådan kretinism stannar upp bakomliggande trafik, och om det inte finns rum för omkörning samlas snart en rad på fyra-fem bilar som alla kör några kilometer under hastighetsbegränsningen.

Orsaken till varför man väljer att köra för långsamt är synnerligen intressant. Jag kan förstå om det är något fel på bilen, men då ska man väl låta bli att ratta på riksvägen.

Vill man njuta av utsikten? Kanske det, men i februari i Österbotten? Nej, om man sett en slaskig raksträcka har man sett dem alla.

Vill man ta det försiktigt för man är inte så van att köra? Ja, jag tror tyvärr det är svaret. Imbecilltänkandet har inga gränser för dessa människor. Är vi satta här på jorden för “ta det försiktigt”? Tydligen.

“Ta det försiktigt.” Om de här människorna fick sin vilja igenom skulle en förfest bestå av ett halvt glas vitt vin och en näve minimorötter. En lyckad date: kindkyss och petting genom aluminiumfolie.

Nu kanske nån påstår att fem kilometer för långsamt inte är så farligt. Men tänk på säkerhetsrisken: Vi har en rad med fyra bilar som alla kör 75 km/h med några meter mellan dem. Vi har en uppenbar jubelidiot som kör först, upphovsmannen till detta märkliga begravningståg. Eftersom söndagsköraren är i spetsen måste han reagera väldigt snabbt i en eventuell risksituation.

Hur reagerar då denna “ta det försiktigt”-typ? Jo, han trycker lite på bromsen, svänger aningen åt höger eller vänster (det ska vara sådär lagom) och han blir en smula skyldig till fjorton människors meningslösa död och/eller invalidisering.

Jag vänder mig nu direkt till söndagsköraren: Det finns innovationer i trafiken som heter taxi och buss. Kolla upp vad de är för något och använd dem i framtiden! Hmpf!

1 kommentar:

Anonym sa...

Du har tydligen kört sträckan Jeppis-Vasa du med...