fredag, mars 17, 2006

Kama Sutra à la Jeppis

Jag såg nyss filmen Kinsey om sexualforskaren med samma namn. En av de bästa filmerna jag sett på länge, och Liam Neeson och Laura Linney var lysande.

En av filmens poänger var att visa hur eländig sexualundervisningen i USA var före Kinseys tid. Den var gammaldags och predikande, och detta porträtterades fint i en scen där Tim Curry föreläste om abstinensens förträfflighet. Men jag kom att tänka på att i Jakobstad år 1994 var det likadant. Låt oss resa tillbaka i tiden...

I högstadiet fick jag veta att vi skulle ha sexualundervisning. Eftersom jag gått i Vestersundsby skola, där lärarna drog ner planscher med Luke Perry och Paula Abdul för att de kunde väcka orena tankar, tänkte jag att högstadiet skulle visa en lite mognare syn på det sexuella.

Dagen före lektionen fick vi skriva lappar med frågor, "för att bespara eleverna från pinsamhet", men i efterhand verkade det vara för att dölja lärarens inkompetens i ämnet. Jag hade hört nånstans att alla människor föds bisexuella, och på lappen skrev jag och undrade om denna intressanta teori.

Läraren, en kvinna kring de trettio, började lektionen med presentation av sexualakten: "Mannen för sitt organ in i kvinnans öppning" osv... En långlivad tradition inom läraryrket är att vinkla spännande ämnen så att de verkar dötrista, och sexualundervisarens monotonitetsmonolog var inget undantag.

Efter beskrivningen av samlaget ritade denna pedagogikens förgrundsgestalt en halvcirkel på svarta tavlan. Hon förklarade att halvcirkeln representerar mannens resa: "Han ska gå genom livet tills han har en färdig utbildning; det kan komma frestelser, men man ska vara stark och stå emot dem." - Tydligen ska man inte ha samlag innan man är fil.mag...

Bredvid halvcirkeln ritades en annan halvcirkel. Detta var förstås kvinnans färd genom livet, studierna, frestelserna... De två halvcirklarna möttes och formade... ett hjärta. "Då är det tid att gifta sig inför Gud", sa läraren med en självgod röst, "och efter detta kan man börja tänka på att skaffa barn."

Jag gapade som en fåntratt. Var detta vår sexualundervisning? Med skräck väntade jag på svaret på min fråga om bisexualitetens natur.

Istället för ett svar frågade läraren hur nån kan vara dum nog att tror att alla föds bisexuella. Därpå följde ett brandtal mot homosexualitet och andra perversioner. Den sexuella revolutionen nämndes inte, ingen Kinseyrapport eller dylikt, bara abstinens. Lektionen hade varit totalt värdelös.

Småstäder i bibelbältet kan vara trevliga att bo i, men jag ogillar den typen av livsförnekande hyckleri och ren lögnspridning som förespråkas av vissa kyrkokristna. Det är en av orsakerna till att många av mina barndomsvänner så innerligt hatar Jakobstad. "...ett satans råtthål..."

4 kommentarer:

Nina sa...

Jag fann detta inlägg så intressant att jag skrev ett eget inlägg på samma ämne på min blogg. Check it out!

P.S. Jag tyckte oxå jättemycket om "Kinsey"!

Anonym sa...

Haha, inget samlag före fil.mag.

Men herregud. Ritade läraren verkligen två halvcirklar på tavlan, som sedan bildade ett hjärta!? I högstadiet? Det är så att jag får epileptiska anfall av att bara tänka på det. Jag som trodde att videon de visade på min sexualundervisning med "coola", dejtande ungdomar med 80-talsfrisyrer var relativt hemsk. Men att läraren säger "gifta sig inför gud", usch.

(... vilken lärare var det?)

Janne R. sa...

Javisst, Lotta, men jag minns inte vad hon hette. Tror hon var med i nån konservativ religiös gruppering i Jeppis...

Kul att dom bytte ut lärarn tills du kom dit... :)

Anonym sa...

Who knows where to download XRumer 5.0 Palladium?
Help, please. All recommend this program to effectively advertise on the Internet, this is the best program!