söndag, maj 21, 2006

Eurotrash

Eurovision Song Contest är förbi, och för första gången i mitt liv måste jag inte hitta en pupilldonator efter jag rivit ögonen ur huvudet vid crescendot av Finlands bidrag. Måhända Lordi är groteska, men de är i ägo av en estetik och professionalitet som inte hittas i den finska iskelmä-världen.

Det var nån som igår påstod att Finland borde sänt den våta svärmorsdrömmen Tomi Metsäketo till Eurovisionstävlingen, eftersom Irland gick till "jatkot" med deras motsavarande smörsångare (gubben med ögonbrynen). Det låter inte riktigt smart, eftersom Irland kom på tionde plats. Dessutom tror jag Europa hellre röstar på en Johnny Logan-wannabe än på en "finntupp" (uttrycket passar Metsäketo) som bräker på italienska.

Jag skrattade högt åt Storbritanniens bidrag Teenage Life, jag tyckte cockneyflickorna var charmerande i sina skoluniformer. Men raptexten var nog bland det mest platta jag hört: Dwelling on the past, from back when I was young. Thinking of my school days and trying to write this song...
– Jag skiter i skapelseprocessen, det är väl inget att börja en låt med?

Lordi har fått så jävla mycket elak kritik och lögner spridda om sig att om jag vore dom skulle jag stämma t.ex. Isä Mitro för ärekränkning. (Prästen sa bl.a. att Lordis namn är en blasfemi. Jasså... då är brittiska aristokrater illa ute när de står inför Sankte Per: "Lord Jim, I presume? You can go straight to hell...")

Dessa människor är idioter. Eller "idioter" är ett alltför bra epitet för dem. Idioter är stackare, oförmögna att tänka, medan Lordi-dissarna nog äger ett intellekt, men använder det för att försvara sina i kroppshåligheterna djupt inrotade käpphästar. Falsk logik ("Finland blir utskrattat pga Lordi men inte pga Kojo, Nina Åström eller Sillanpää") och rena lögner ("Det var bara tonåringar som röstade på Finland"). Jävla många tonåringar sitter och ser på tantmusik på lördag kväll.

Inte heller proteströst-scenariot var sant, eftersom om proteströstarna vore i majoritet skulle de valt Litauens bajskorvar LT United till vinnare. Och nu börjar säkert häxjakten på nytt. Alla länder som gav röster åt Lordi fuskade säkert. Eller så var Lordis vinst en sionistisk konspiration, menat att skaka grundvalarna av den Europeiska unionen.

Mr. Lordi själv har blivit till en inspiration för mig: han visar hur långt man kan komma med att "aldrig växa upp", dvs inte robotiseras till tråkighet och Radio Nova på arbetsplatsen. Och han är en f.d. filmstuderande som diggar Masters of the Universe. Vad är nu bättre än det?

5 kommentarer:

Janne R. sa...

Jag har läst (bl.a. i JT) att vissa mindre upplysta nu tycker att vinsten är pinsam.

Tänk: först trodde de att Lordi skulle skrattas ut, pinsamt alltså. Efter semifinalen trodde de att det var bara tonåringars proteströster och att Lordi inte skulle få en enda poäng i finalen. Pinsamt igen. Och efter finalen, där Lordi vann med största poängsumman nångång, tycker de att även DET är pinsamt!

De har således gjort en totalomvändning, från rädslan över skammen att förlora till skam över framgång. Det värsta är att de inte ens märker detta själv. :(

Nina sa...

Janne! Jag har töögot och saknar dig!

Anonym sa...

Hej Janne! Tänkte bara säga att jag gillar din blog, och att du ser ut som Jeff Fahey på din senaste profilbild.

Janne R. sa...

Wow, det där var den bästa komplimangen nånsin, Totro! Oskämtat! Tack! :)

Janne R. sa...

Hahaha! Rachel, if you'd ask somebody about me, the word "förtjusande" wouldn't be very likely to come up in the conversation! ;) Anyhoot, thanks for the kind words. :)