lördag, augusti 05, 2006

En portion hat

Wuf! Nu är jag tillbaka. Har haft sommarledigt från allt hat, men nu har jag samlat nya idéer om vad som är fult, äckligt, smaklöst och bara allmänt mefistofeliskt här i världen. Vi börjar med folk.

Varför finns det folk som är längre än jag? Det är så jävla onödigt. Jag är 172 (och en halv) cm, räcker det inte satan till? När en kille på 1,90 med vit T-skjorta, grå shorts och sommarsandaler ackompanjerade med med oklippta tånaglar sätter sig i grannbordet vid puben vill jag slå honom så hårt att han måste äta sin Korv-Görans grillpanna i flytande form. Jag tycker detta är en sund inställning, men tyvärr skulle liberalerna klaga om jag förvandlades till vigilant.

På tal om sandaler… Nånting annat som äcklar mig är reklammakarnas fotfetischism. Vem, förutom Quentin Tarantino, vill se en massa fötter allstans? Köper vi kondomer, resor, telefonabonnemang och blåmögelost bara för att nåns äckliga fötter visas förstorade på en plansch? Det finns en orsak till att vi använder strumpor. Våra tår är atavismer, liksom vissa människor har svansar. Okej, att visa fötter är inte så hemskt i sig, men det existerar nånting som heter pedikyr, som reklammännen borde sätta sig in i.

Och jag hatar ordet solidaritet. Det är så fult och efterblivet. Varför inte bara säga ”idealistiskt högmod” och ”Polen tråkar ut mig”?

7 kommentarer:

Nina sa...

Trevligt att ha dig tillbaka i cyberspejs! Själv anser jag dock att strumpor är äckligare än fötter, men äckligast av allt är bara överkroppar. Jag har också väldigt svårt för nakna mans-ben. Shorts hör hemma på villan, inte på stan. Shorts ackompanjerat av vita strumpor är det värsta, och vilken knasig solbränna dessa personer måste få...

Vad gäller solidaritet tycker jag det borde användas oftare, inte mer sällan. Detta gäller också många andra fina gamla ord, såsom "hedersknyffel" och "rättskaffens".

Janne R. sa...

Ja, bara överkroppar är äckligt. Vad är det för människor som tycker att en t-skjorta är för varm? Jävla "spännare"! ;)

Nina sa...

Detta har vi väl pratat om förr, men... En intressant grej är att ju finskare människor är, desto barare är deras överkroppar. I Jeppis, där merparten är finlandssvenskar, ser man kanske 3 pers med bar överkropp en varm dag. Men i S:t Michel går ALLA gubbar med bar överkropp! Det verkar oxå som att finskspråkiga oftare badar näck, eller går på JBA i bara kalsare, am I right?

Janne R. sa...

Jag tror du har rätt i det där med finskheten. Det är okej att man har bar överkropp när man spelar beach volley, men inte när man går till Siwa för att köpa mjölk. Jag vill inte att gubbars bröstvårtshår rör mig när jag står i kassakön, bläh...

Bada näck gör man på vilda musikfestivaler eller på nudistläger, inte annars. Polisen borde bura in de nakensimmare som är över fyra år gamla!

Börjar vi låta som två pryda gamlingar, Nina? ;)

Nina sa...

Jag brukar bada näck på villan i och för sig... men då är det ingen som ser mig, om int nån sitter med kikare förstås...

Anonym sa...

jag ska inte säga så mycket om innehållet som om uttrycket. vilken fantastisk svenska. hade inte förväntat mig det av nån i finland ( själv finsk, bor i sverige). jättekul! fortsätt uttrycka dig!

Janne R. sa...

Tack för komplimangen, jag ska göra mitt bästa! :)