onsdag, maj 03, 2006

Ålderdomen


Ofta, utan orsak, har jag begrundat och beundrat äldre människor. Detta är således ett forum för att verkligen kunna HATA dem (eller tanken om dem, men det är väl detsamma).

Vad hatar jag med gammalt folk? De äldre damerna har vita strumpbyxor och trenchcoats. Herrarna älskar känslan av byxor dragna upp till till armhålorna. Urindrivande medel. Rullstolsburenhet, en eufemism som får rullstolsbundenheten att verka som ett intellektuellt val och inte som ett tvång.

Kepsar och rutiga byxor är okej om man spelar golf, men inte annars - har ni nånsin sett en fullvuxen människa i keps utan stolthet? Vilka tråkmånsar... Eller träningsoveral? Att se en 75-åring i träningsdräkt är uppfriskande om man befinner sig på en motionsled. Men när man ser dessa stackare i Prisma! Gamlingar som inte kan klä sig är en lika deprimerande syn som dåliga gamla skådespelare: de har haft hela livet att lära sig en sak men misslyckas ändå totalt.

Räknande av pengar i snabbköpskassan borde man väl ha lärt sig vid 88 fyllda. Men... tänk hur skit dessa människor tydligen mår hela tiden. Baksmällan efter vappen är ingenting jämfört med liggsåren efter åratal av sängtillvaro. Jag har haft släktingar och bekanta som jobbat på dofthusen som kallas äldreboende. De ensammas stank av desinficeringsmedel, urin och hopplöshet är något som jag kommer att undvika det så långt som möjligt.

Det värsta är just att bli ensam. Allihopa omkring en dör bort. Därför tänker jag inte åldras, det är en gräsligt tråkig hobby. Jag tänker bara dö bort.

5 kommentarer:

Nina sa...

Det där med att "rullstolsburenhet" låter som ett medvetet val är mycket intressant, och sant. På sätt och vis är det ju nästan som ett hån att kalla nån "rullstolsburen"... det signalerar nästan "jaha, här kommer han som är för lat för att gå och istället glider fram i ett vrålåk"...

MEN om rullstoslbundna själva vill bli kallade rullstolsburna så ska man naturligtvis kalla dem det. Frågan är om de själva ens bryr sig... de får ju inte benen tillbaks av att man byter ord...

Janne R. sa...

Nina, du vet inte hur bra jag känner dig! När jag såg att nån hade kommenterat sade innan jag klickade: "Jaha - Nina om rullstolsbunden" och jag hade rätt! :)

Jag tycker faktiskt båda termerna är otympliga. Kan man inte bara säga "sitter i rullstol"? Eller inte kan man väl det, "sitter" antyder lättja. Svårt, svårt... Rullstolsmarodör? Nä... ;)

Nina sa...

Hahahaha, det är inte klokt! :-D

Philip sa...

En gång skrev jag "rullstolsbunden" i en artikel om trånga hissar och sen kom det ett brev till Husis där nån hade ringat in med rött och skrivit "helst 'buren'".

Janne R. sa...

Jo i tidningar och andra "occifiella" ;-) sammanhang är väl burenheten korrekt fastän ordet är inget vidare bra. Klart att det kan såra någon PK-stackare om man använder "bunden". Fattar bara inte hur folk orkar bry sig så jävla hårt i det.

Men i brist på bättre måste man väl använda sig av det...