söndag, november 12, 2006

"Idag träffade jag W..."

Jag har inte uppdaterat Janne hatar på en bra stund. Aftonbladet skrev nyligen att bloggandet är ute. Och jag tror folk börjar bli leda på att en par gånger i veckan gräva sig genom tiotals kassa texter av vänner och bekanta. Nu vet jag inte om detta är rätt forum att ta ut min irritation på bloggarna, men jag tror att Jakobstads Tidning vore ett ännu sämre alternativ. Det är mest dagboksbloggarna som får mig att se rött, tyvärr.

Det finns ett underligt tankefel i många bloggares själsliv. Varför skriver folk inte ut vem de talar om utan använder bokstäver och initialer istället? "Igår var jag med K på kaffe. Vi talade om J och jag drack Earl Grey. Sedan fick jag dålig mage och gick på X". Jag bryr mig, om möjligt, ännu mindre i mina medmänniskors vardagar om det inte ens framkommer i texten vem eller vad det är frågan om. Det finns t.o.m människor som inte vågar skriva ut vad de varit med om. "Igår hände det något jätteroligt, men jag har lite ångest över det, på något sätt." Sedan slutar texten. Om man envisas med att skriva dagbok kan man väl åtminstone vara ärlig mot sig själv och andra som eventuellt läser vattenvällingen?

Jag ogillar starkt även när folk känner ett behov att skriva, men orkar inte, utan måste ursäkta sig själv. Lite som jag gjorde i början av detta inlägg, men tråkigare. "Jag har inte orkat blogga, har flyttat ihop med JKG och han tar upp all min tid. Här kommer en lista på vad jag gjort under det senaste halvåret. 1. Jag skaffade nya byxor. 2. Fem nya CD-skivor. 3. Fick jobb på kasslerfabriken." Yes, vad intressant! Som att läsa en inköpslista från ifjol!

Har dessa människor inte fattat att bloggen är forumet där man kan vältra sig i sitt eget postmodernt-urtråkiga liv, utan att censurera sig själv eller skylla ifrån sig? Internet är fritt, än så länge. Det är ett ingenmansland, som området mellan kön och rektum! Fattar ni det, va? Fattar ni? (Jag kan skriva rektum, och känner inget behov att förkorta det till R.)

10 kommentarer:

månica sa...

äntligen! janne is back!
du har varit saknad!

Levi sa...

jag läser bara min egen blogg...

vilka var de fem cd skivorna du hade köpt?

Levi sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Janne R. sa...

Yeah, Månica, jag ska försöka skriva mer aktivt nu...

Jasså Markus E. reklamerar sin blogg här! Sånt tycker vi inte om! ;-)

Levi sa...

hmm...sorry jag tar tillbaka, ingen reklam. tänkte mig inte för!? måste ha varit berusad...eller något

Janne R. sa...

Nej fan, jag skojade ju, pysen! Svårt ibland att vara ironisk i textform! :o ;)

Levi sa...

jag förstod det ironiska, jag är ju upp född i det årtionde som anses höra till den ironiska tids åldern...och med alla dagens glada gubbar i all text är det inte svårt att förstå...men det kände ändå som att besudla..

Anonym sa...

Janne! Jag saknar din blogg! Kom tillbaka!

Anonym sa...

Oh shit.

Anonym sa...

jag har tyckt samma, att eftersom jag skriver min blogg som en dagbok så skriver jag såsom jag skulle skriva i min vanliga dagbok, skriver ut hela namnet och censurerar inget. tills jag började få telefonsamtal där folk jag skrivit om klagade över att jag var så öppen och skrev ut hela deras namn. också klagomål om vad jag skrev kom. vilket har tvingat mig till att jag måste a) tänka till före jag bara pladdrar på, och b) inte längreskriva namn utan "hinta till det" vilket jag hatar men pakko on pakko. jag skulle VILJA tänka att Internet är fritt och man får säga vad man vill, men tydligen inte. jag vill inte få samtal från folk längre över det jag skriver, så då måste jag ändra på det jag skriver. sucks but what can you do.