torsdag, november 12, 2009

Valuta för pengar?

Alltid när jag flyttar får jag ett hotbrev från kommunikationsverket. Jag ska tydligen betala TV-licens. Har dock inte haft lobotomiburk sen 2005. Denna gång fick jag, förutom brevet, en broschyr där M.A. Numminen och Pedro Hietanen visar att YLE har “några schyssta program på väg.” Jag tittar i broschyren, intresserad. Vilken sorts schyssthet får man för 19,35 euro i månaden?

Gemensam melodi-konserten 21.11. där bl.a. Paula Koivuniemi tolkar klassiska ryska schlagers. Jag får “kikna av skratt” med Jopet-show. Jag får också se hur Egotrippis och PMMPs “succéplattor blev till”. Undrar om de är kakelläggare.

Sedan har vi nåt som heter Wollah Wollah på FST. Vill nån se en parodi på en urgammal dansk julkalender? Tydligen. “Den nyskapande dockanimationen är en modern berättelse om invandrarskap, gangsterattityd och tonårsangst.” Vad som inte kommer fram i broschyren är att programmet är en två år gammal dansk parodi på en klassisk (dansk) julkalender. Och alla vi finländare minns ju Jullerup Færgeby från 1974!

Programmet dubbades tydligen till rikssvenska men ansågs för rasistiskt, och såldes billigt till FST. Och YLE skäms ju inte med öppen rasism, så showen kan bra visas här! Det är inte ens frågan om animation, utan om marionetter. Men kommunikationsverket anser att detta är nyskapande, så det måste väl vara det.

När det om en par år blir lag på att varje hushåll ska betala avgift, så kanske vi får bättre program. Kanske rentav en gammal össtysk julkalender, dubbad till Närpesdialekt? Vad sägs, kommunikationsverket? Låter det nyskapande?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Janne hatar för sällan.

BathTub sa...

Hey Janne, welcome to the Swamp (ray's blog).

You might like to check by the We Are SMRT forums http://wearesmrt.com/bb/index.php if you like poking fun at Ray and his followers.